Rudas vanduo: kada bus išspręsta problema?
Šįsyk redakciją pasiekė signalai iš Kybartų. Gyventojai skundėsi nebegalintys ilgiau tverti: iš čiaupų teka rudas, nemalonaus kvapo vanduo, kurio neįmanoma nei gerti, nei naudoti kasdieniams poreikiams. O kone visą miestą kankinančios problemos už vandens kokybę atsakinga įmonė, pasak kybartiečių, spręsti neskuba.
Nei gerti, nei skalbti
Ne tik su redakcija, bet ir socialiniuose tinkluose Kybartų gyventojai pasidalijo šokiruojančiomis nuotraukomis ir vaizdo įrašais, kaip iš čiaupų teka rusvas, o kartais net kavą primenantis vanduo. Be to, pasak kybartiečių, jis skleidžia nemalonų kvapą. Žmonės teigė, kad ši problema palietusi tiek daugiabučių, tiek individualių namų gyventojus, tačiau jų prašymų kuo greičiau išspręsti bėdą niekas esą negirdi.
Miesto gyventoja Aira Kantautienė sakė turėjusi vilčių, kad problema dings persikrausčius į nuosavą namą, tačiau lūkesčiai nepasiteisino – geriamąjį vandenį tenka pirkti, nes vartoti tą, kuris bėga iš čiaupo, nerizikuoja. Net skalbinius Aira veža pas savo mamą, nes namų vanduo jau pridarė nuostolių.
„Sugadinau visą partiją baltų drabužių – po skalbimo jie tapo rudi. Teko visus išmesti“, – nemalonia patirtimi pasidalijo pašnekovė.
Kybartietis Saulius Pultinevičius taip pat liko nemaloniai nustebęs, kai po atostogų su šeima grįžo į namus. Pradėjęs leisti į vonią vandenį netikėtai pamatė, kad jis nėra skaidrus. Iš pradžių vyras pagalvojo, kad savaitę užsistovėjęs vanduo įgavo rusvą atspalvį, todėl visą išleido iš šildytuvo. Tačiau situacija nepasikeitė.
„Kai vykdavo tvarkymo ar vamzdyno plovimo darbai, visada į telefonus gaudavome informacines žinutes. Šįkart jų nesulaukėme ir nesupratome, kas vyksta“, – teigė S. Pultinevičius.
Į skundus nereaguoja
Kybartiečiai pasakojo, kad ne kartą kreipėsi UAB „Vilkaviškio vandenys“ – įmonę, atsakingą už vandens tiekimą ir jo kokybę, tačiau realios pagalbos nesulaukė.
Kaip sakė A. Kantautienė, paskambinusi į įmonę girdi vis tą patį atsakymą: „Tvarkome.“ Ką įmonės darbuotojai tvarko, moteris teigė taip ir neišgirdusi. Ilgą laiką trunkančią problemą vis žadama išspręsti, tačiau rusvas geriamasis vanduo ir nemalonus jo kvapas vis dar lieka miesto gyventojų kasdienybe.
„Kai prisistatau ir pasakau, kad skambinu iš Kybartų, specialistai net neišklausę pasako, kad problemą žino, ir padeda ragelį. Mokame pinigus, kad gautume tinkamą vandenį“, – kalbėjo kybartietė.
Panašia patirtimi pasidalijo ir S. Pultinevičius. Vyras nufotografavo vonią, pilną rudo vandens, ir elektroniniu paštu nusiuntė nuotrauką įmonei, teiraudamasis, kodėl taip yra. Atsakymo kybartietis taip pat nesulaukė.
Tapo savo darbo įkaite
Nuo skundų neatsigina ir UAB „Kybartų darna“. Šios įmonės atstovė Ramutė Jablonskienė teigė, kad anksčiau daugiausia skundėsi žmonės, kurių gyvenamieji namai yra šiapus geležinkelio pervažos, bet pastaruoju metu nekokybišku vandeniu jau nepatenkinti ir vadinamosios užgelžkelės gyventojai. Darbuotoja teigė, jog įpykusiems žmonėms tenka nuolatos aiškinti, kad problemą turi spręsti ne komunalininkų įmonė, o už vandens tiekimą atsakingi „Vilkaviškio vandenys“.
„Kybartiečiai reikalauja to, kas jiems priklauso. Miesto žmonės negali mokėti už vandenį, kurio negali vartoti. Jis iš tiesų blogas – tokio net arklys negertų. Mano namuose po maudynių dušo sienelė atrodo lyg ištepta riešutų sviestu“, – teigė R. Jablonskienė, akcentavusi, kad namus administruojanti įmonė tarsi tapusi savo darbo įkaite.
Pasirodė keista, kad esant tokiai situacijai nė žodžiu apie kybartiečių problemą neužsiminta „Vilkaviškio vandenų“ interneto svetainėje, kurioje įmonė skelbia informaciją apie gedimus, vandentiekio avarijas, remonto darbus. Svetainėje viešinami ir vandens tyrimų duomenys. Iš paskutinių galima spręsti, kad Kybartų vandenvietėje vandens kokybė yra gera, jis tinkamas vartoti ir jokių neįprastų pokyčių nenustatyta. Rašoma, kad ir vandens drumstumas neviršijo nustatytų ribų, o kvapas, skonis ir spalva taip pat atitiko normas.
Tačiau kybartiečių nuotraukos liudija ką kita: aišku, kad jiems tiekiamas vanduo nėra skaidrus.
Techninės problemos
Kaip ir gyventojams, UAB „Vilkaviškio vandenys“ direktorius technikai Algimantas Kupstas redakcijai patvirtino, kad Kybartų situacija vandens tiekėjams puikiai žinoma, kad darbuotojai vos spėja atsakinėti į nepatenkintų kybartiečių skambučius. Tačiau jis paneigė nuomonę, jog specialistai negirdi žmonių skundų ir nieko nedaro.
„Problema paaštrėjo prieš porą savaičių. Sutelkę įmonės specialistų jėgas iškart ėmėme ieškoti priežasčių, tačiau niekaip nepavyko jų rasti. Viską nuodugniai patikrinome: vandens gerinimo stoties įrenginiai veikė, filtrai dirbo, niekas nebuvo sugedę, tačiau geležies kiekis vandenyje smarkiai viršijo normą, ir niekas negalėjo nustatyti, kodėl taip yra“, – sakė A. Kupstas. Pasak jo, siekiant užtikrinti vandens kokybę, Kybartuose reguliariai buvo praplaunami ne tik vamzdynai, bet ir vandens įvadai, kasdien buvo atliekami vandens tyrimai, tačiau jie tik patvirtindavo, jog kokybė negerėja. Tuomet buvo nuspręsta pasikviesti vandens gerinimo stoties projekto autorių, kuris atvykęs nustatė problemos priežastį. Paaiškėjo, kad sukritusi vandenį valančių filtrų įkrova. Šis gedimas lėmė rudų geležies nuosėdų patekimą į vandenį.
Gedimui taisyti buvo iškviesti specialistai iš sostinės. A. Kupstas patikino, kad meistrai dirba, filtrus šiomis dienomis jie turėtų sutvarkyti, ir gyventojams netrukus vėl bus tiekiamas vartoti tinkamas vanduo.
Kalbėdamas apie geriamojo vandens tyrimus UAB „Vilkaviškio vandenys“ direktorius technikai pabrėžė, kad Kybartų vandenvietėje jie atliekami kartą per ketvirtį. Juos kontroliuoja Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba. Tačiau atsitikus šiam incidentui, geležies kiekis vandenyje buvo tiriamas kasdien. Specialistas akcentavo, kad geležis yra indikatorinis vandens kokybės rodiklis, neturintis įtakos žmonių sveikatai.
Toma BIRŠTONĖ
Nuotr. Rudas geriamasis vanduo, bėgantis iš čiaupų, – problema, su kuria kovoja kybartiečiai.
Publikuota: „Santaka”, 2024-11-29, https://www.santaka.info/?sid=54453