Šventėme Paprūsę: prisiminimai apie kraštietį ir tapybos pleneras

Pasimėgavome dar vienu renginių ciklo „Mes iš Paprūsės“ akcentu: kulinarinio paveldo šventėje Virbalyje skanavome gardžiųjų prūsiškų patiekalų, o tapybos plenere „Tarp Kybartų ir Paprūsės: spalvų dialogas“ vaikščiojome kraštiečio dailininko Kęstučio Palioko (1933–1978) gyvenimo pėdsakais.
Dviejų miestų erdvėse
Gal kiek neįprastas scenarijus veiksmui su tais pačiais dalyviais įsukti per dvi gretimų Paprūsės miestų erdves, bet juk ir mūsų protėviai ne kokie lūderiai (apsileidėliai) buvo, o prieš 500 metų Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės ir Kryžiuočių ordino kovų nualintų girių išparceliuotose dykrose naujakuriais „ant žalios šaknies“ tapo…
Virbalyje Paprūsės plenero dalyviai ir jų svečiai su organizatoriais Prūsijos kulinarinių paslapčių fiestoje apsilankė, šventinėje programoje sudalyvavo. O virbaliečių gražiai priimti, gardžiai pamaitinti visi išskubėjo atgal į Kybartus, kur parapijos salėje jau iš pat ryto buvome susitikę su dailininko K. Palioko artimaisiais – iš Alytaus atvykusia seserimi Nijole Paliokaite ir Kaune gyvenančia dukra Inga Zamulskiene, išklausę jos pasakojimą apie viešnages pas senelius Paliokus, gyvenusius prie Lieponos, Vilniaus g. 1, Kybartuose. Sykiu aplankėme Paliokų ir Mardosų šeimų kapavietę (skulpt. P. Narušis), uždegėme atminimo žvakes ten palaidotiems Kęstučiui, jo tėčiui Jonui, drožėjui ir kryždirbiui, Rytprūsiuose gimusiai mamai Marijai, gerai mokėjusiai vokiškai, jaunystėje gitara grojusiai, puikiai eiles deklamavusiai, seserims Danutei, kažkada garsiai Kybartų dainininkei, ir Birutei, poetei, nukankintai 1948 m. Marijampolės kalėjime už meilę bendraklasiui partizanui.
Jeigu turite Kęstučio Palioko paveikslų, atsiliepkite
Dukra Inga į plenerą atsivežė tris tėvo tapytus paveikslus – Kęstučio autoportretą ir savo bei mamos Viktorijos portretus (1974, 1964). Gyvai pajutome to linijų ir spalvų ekspresyvumo, teptuku įsprausto į drobes, jėgą ir galią.
Beveik visi K. Palioko darbai išsivaikščioję po pasaulį: saugomi MO muziejuje (garsusis „Kybartų peizažas“, 1969), M. K. Čiurlionio dailės muziejuje, privačiose Lietuvos bei užsienio kolekcijose, paties dailininko išdalyti arba jau prapuolę…
Sesuo Nijolė stebėjosi, kur dingo tie Kybartų gražuolių portretai, kuriuos Kęstutis išdalindavo pozuotojoms, nejaugi nė viena kybartiečių šeima nėra jų išsaugojusi?
Ir mes klausiame: ar bent nutuokiate, kybartiečiai, ką sunaikinote ėmę ir išmetę? O gal dar jūsų šeimos laiko kur palėpėje užkištą piešinį ar drobę, tapytą Kęstučio? Juk galėtumėte žymaus kraštiečio darbais didžiuotis kitiems juos parodę. Meldžiame atsiliepkite!
Įrašai bus prieinami galerijos lankytojams
K. Paliokas buvo XX a. 7–8 deš. Kauno menininkų legenda, per keliolikos metų kūrybinį laikotarpį nutapęs gausybę portretų ir peizažų. Gimęs Bartninkuose, su tėvais pokariu atsikėlęs į Kybartus, jis ne tik unikaliai piešė, bet ir aktyviai sportavo, griežė smuiku, grojo pianinu, gitara, mandolina (mokyt. Bronius Šulskis). 1959 m. baigė Kybartų vidurinę vakarinę mokyklą, iš trečio karto įstojo į Dailės institutą ir 1969 m. jį baigė.
Deja, ateities svajones dar šešiolikmečiui Kęstučiui sugriovė tais laikais nepagydoma plaučių džiova, kuria, pasak sesers, užsikrėtė nuo suolo draugo. Gydymas Vilkaviškyje, Kauno Panemunės sanatorijoje (šešerius metus), net 3 operacijos buvo nesėkmingi… Paskutiniuosius trejus metus jis gyveno nebe Kaune, o Kybartuose. Čia K. Paliokas 1978 m. ir mirė motinai ant rankų, nesulaukęs iškviestos greitosios medicinos pagalbos. Teliko smuikas, kurį visad nešiodavosi su savimi, juo improvizuodavo namie ir nesuskaičiuojamų draugų susibūrimuose.
Vidinis nerimas, gilus ir tragiškas pasaulio jutimas tapo jaunojo Paprūsės talento savastimi.
Per visą plenerą artimųjų prisiminimai buvo įrašinėjami, netrukus jie taps prieinami Kybartų kultūros centro A. Kezio galerijos lankytojams ir išliks ateities kartoms.
Iš jaunystės dienų
Antrasis tikslas – kūrybinės praeities ir dabarties sąsajų paieška – Paprūsės spalvų dialogas. 13 plenero dalyvių visą dieną gludino savo darbus, kartu tapė ir procesui vadovauti pakviesta Vilkaviškio vaikų ir jaunimo centro dailės studijos vadovė Stasė Zelinauskaitė. Palaikantieji galėjo stebėti kūrybos procesą grožėdamiesi atsiveriančiais Kybartų–Paprūsės akcentais…
Vakarop buvo pristatytos užbaigtos ir beveik baigtos drobės. Sulaukėme kybartiečių žiūrovų, tarp kurių buvo ir viena dailininko jaunystės liudininkių Roma Višinskienė (Žaliauskaitė). 1958 m. ji drauge su Kęstučiu ir būsima operos primadona Gražina Apanavičiūte Kybartų darbininkų vidurinės vakarinės mokyklos dramos spektaklyje „Laimės dėžutė“ vaidino Laumę. Spektaklį režisavo lietuvių kalbos mokytoja Navickienė–Sakalauskienė, o dekoracijas piešė, statė, artistus grimavo ir dar raganą ant šluotos suvaidino Kęstutis Paliokas. R. Višinskienė pasakojo, kad artistai repetuodavo iki išnaktų, vėlai vakare baigę pamokas namo parsirasdavo tik naktį, apie antrą valandą… Dabar A. Kezio galerijoje puikuosis ir Romutės išsaugota „Laimės dėžutės“ premjeros nuotrauka.
Spalvų dialogas
Džiaugiamės plenero dalyvių darbo vaisiais. Dailininko sesuo Nijolė liko sužavėta Kybartų kultūros centro „Smilčių“ dailės studijos vadovo Raimondo Dailidavičiaus nutapytu Kęstučio smuiku su greta rymančia teatrine kauke, mat pati visą gyvenimą troškusi šiuo instrumentu groti… Džiaugėmės Irenos Abraitienės dingusio Širvintos miestelio katedros Rytprūsiuose kontūrų ir spalvų derme, Vytauto Gurinsko teptuko „įsuktais“ seniai jau nugriauto vakarinio Virbalio malūno sparnais. Stebėjomės gimnazistės Airidos Labutytės nutapyta Kybartų bažnyčia, iš jos mūro besiveržiančia šviesos ir tamsos harmonija… Vilniuje gyvenanti kybartietė edukatorė Diana Lekevičienė, vedžiojusi Ingą ir jos vyrą Joną po Kybartus, gėrėjosi Irenos Šunokienės tapyba, jau griūvančio Kybartų namo „padegėlio“ fone įžvelgdama dailininko akis, kiti drobėje įžiūrėjo dangumi skriejančią įsimylėjėlių porą… Akį traukė Ilonos Mikalainienės ugningos spalvos – ji pirmąkart pamėgino nupiešti šokančią savo dukrą Kybartų miesto parke… Šviesa ir meilė tėviškei sklido iš Teresės Šmulkštytės-Juodėnienės rapsų laukų geltonio, vienytis kaimynus provokavo Alvydas Dirsė, nutapęs Virbalio evangelikų ir Kybartų katalikų šventovę kaip mistišką vienį. Produktyvumu stulbino kaunietis Darius Valiušis, per pusdienį nutapęs net penkis miniatiūrinius Paprūsės peizažus…
Minėtus ir kitų plenero dalyvių darbus bus galima apžiūrėti, savaip jų paslaptis iššifruoti, kai išdžiūvusios drobės pradės savo kelionę per Vilkaviškio rajono edukacines erdves.
Praturtėję naujais potyriais
Plenero „Tarp Kybartų ir Paprūsės: spalvų dialogas“ organizatoriams, dalyviams ir svečiams buvo smagu susipažinti, prasmingai praleisti priešpaskutinį gegužės šeštadienį. Dalyvio pažymėjimus įteikė ir kitaip visus apdovanojo Kybartų kultūros centro direktorė Asta Vencienė, pavykusiu renginiu džiaugėsi projekto sumanytoja ir koordinatorė Andželika Micutienė.
Skirstėmės praturtėję naujais potyriais, brangiais prisiminimais… Netgi dailininko dukra Inga, Maironio lietuvių literatūros muziejaus parodų ir leidinių dizainerė, prisipažino pajutusi norą grįžus namo išsitraukti teptuką, o sesuo Nijolė Paliokaitė, tuometinio Kybartų kultūros namų V. Burausko dramos būrelio aktorė, įkvėpta renginį gaubusios kūrybingumo ir gerumo auros, pasidalijo jai brangiomis M. Karčiausko eilėraščio Kęstučiui Paliokui atminti (1982) eilutėmis: „Gano saulė gėlyno spalvas, / Žiūri akys spalvom iš pavargusio kūno, majestotiškų rankų ir veido… / Tu esi tu, ir vėlei esi… / Vėl šnekėsim ilgai apie spalvą ir žemės kantrybę… / Prisiglaus smuikeliu neregėti vaizdai kasdienybės ir meilės, / O Kybartų gatve, kur senoliai ir jų gyvuliai mina taką namo, / Tu eini ar tik nuojauta eina? / Iš pozuojančio veido šypsena neišskris – jį apsaugo druska, pašaipiai prie visų prisiglaudus būties trapumu… / Gano saulė gėlyno spalvas…“
Violeta MICKEVIČIŪTĖ
Tapybos plenero lektorė
Andželikos MICUTIENĖS nuotr. Kybartiečio dailininko Kęstučio Palioko kūrybinį archyvą pristatė dukra Inga Zamulskienė. / Andželikos
Publikuota: „Santaka”, 2025-06-03.