Koronavirusu gąsdina vilkikų vairuotojai

Siekdama suvaldyti koronaviruso plitimą Lietuva gyvena karantino režimu. Uždraustos nebūtinos kelionės į užsienį, ribojamas tarpmiestinis susisiekimas. Taip pat draudžiama kavinių, barų, ne maisto prekių parduotuvių, įvairių paslaugų teikėjų veikla, visi masiniai renginiai. Gyventojai raginami, jei tik įmanoma, rinktis darbą nuotoliniu būdu ir kuo mažiau bendrauti tarpusavyje. Bet ne visi žmonės gali dirbti namuose, tarp jų – ir sunkvežimių vairuotojai.

Bijo viruso 

Į „Santakos“ laikraščio redakciją kreipėsi kybartietė Sonata, kuri piktinosi, kad Kybartų pasienio kontrolės punkto transporto priemonių palaukimo aikštelėje, vadinamajame terminale, apsistojantys sunkvežimių vairuotojai nepaiso Lietuvoje paskelbto karantino draudimų ir vaikščioja po vietines parduotuves, taip galimai provokuodami koronaviruso protrūkį. 

„Terminale stovi sunkvežimiai, laukiantys įvažiavimo į Kaliningrado sritį. Nemažai vairuotojų vaikšto po parduotuves, gal jie nežino, kad Lietuvoje paskelbtas karantinas? Suprantame, kad jiems reikia maisto ir kitų prekių, bet ar šiuo metu apsipirkti yra saugu? Šie vyrai gali būti viruso nešiotojai ir apkrėsti kitus. Vairuotojai turėtų laikytis apribojimų, nevaikščioti po miestą ir nesibūriuoti“, – kalbėjo susirūpinusi moteris. 

Pasak kybartietės, problema yra visiems žinoma, bet nesprendžiama. Prekybininkai patenkinti, nes sunkvežimių vairuotojai kelia apyvartą, tačiau jie nesusimąsto apie savo ir artimųjų sveikatą. Paradoksalu, kad reikia saugotis iš užsienio grįžusių tautiečių, kai čia pat grėsmę apkrėsti kelia tranzitu per Lietuvą važiuojantys kaimyninės valstybės sunkvežimių vairuotojai. 

Vairuotojai informuoti 

Pasidomėjome, ką apie šią keblią situaciją mano stovėjimo aikštelės darbuotojai. 

„Būtiniausių maisto produktų vairuotojai atsiveža, o jeigu kažko pritrūksta, dažniausiai eina į netoliese esančią „Srovės“ parduotuvę. Dideliuose prekybos centruose lankosi retai, nes jie yra toli nuo stovėjimo aikštelės“, – kalbėjo terminalo darbuotojas Stasys Ferencas. 

Pasak vyro, vairuotojai beveik nesibūriuoja, dažnai laiką praleidžia sunkvežimių kabinose, žiūri filmus, nes aikštelėje yra interneto ryšys. Dalis vilkikų vairuotojų dėvi medicinines kaukes ir laikosi nurodymų. 

„Sunkvežimių vairuotojai šį darbą dirba ne pirmi metai, todėl žino taisykles ir stengiasi jų laikytis. Žinoma, visų nesukontroliuosime“, – teigė darbuotojas. 

Pasak jo, pačiame terminale maksimaliai siekiama apriboti darbuotojo ir kliento kontaktą: juos skiria plastikinė uždanga, atsiskaityti už stovėjimo aikštelę vairuotojai raginami banko kortelėmis, o ne grynaisiais pinigais. 

Prie mokesčių surinkimo posto yra iškaba, kuri informuoja, kad dėl šalyje paskelbto karantino asmenims, laukiantiems eilėje išvykti į Rusijos teritoriją, draudžiama išeiti už terminalo ribų. 

Terminalo darbuotojai kelis kartus per dieną per garsiakalbį praneša vairuotojams, kad iš teritorijos draudžiama išeiti. 

Pareigūnai nesusikalba 

Kybartų terminalui vadovaujanti Rima Simanavičienė teigė, kad darbuotojams sudrausminti išeinančius žmones yra sudėtinga, todėl į pagalbą kviečiasi policijos pareigūnus. 

„Problema ta, kad atvykę į aikštelę pareigūnai negali susikalbėti su rusakalbiais vairuotojais, nes nemoka jų kalbos. Pasak policininkų, jeigu vilkikų vairuotojai dėvi apsaugines kaukes ir pirštines, išeiti iš saugomos teritorijos gali. O ką daryti, jeigu aikštelėje stovintis vairuotojas neišgali maitintis kavinėje? Siūlote jo neišleisti iš teritorijos? Manau, šioje situacijoje reikia turėti ir žmogiškumo“, – kalbėjo R. Simanavičienė. 

Gali apsipirkti kavinėje 

Kybartų terminalo aikštelėje yra kavinė „Eurokusta“, kurioje vilkikų vairuotojai gali įsigyti užkandžių, gėrimų bei šilto maisto. Kavinė dirba įprastu grafiku, bet sugriežtintomis sąlygomis. 

„Laikomės visų taisyklių ir reikalavimų. Žmonės įeina tik po vieną, maistą teikiame tik išsinešti. Pradžioje, kai buvo paskelbtas karantinas, vyrai buvo nepatenkinti ir piktinosi dėl sugriežtintų taisyklių, bet dabar situacija keičiasi“, – kalbėjo kavinės darbuotoja. 

Čia dirbanti moteris minėjo, kad lankytojų srautas tikrai mažesnis nei anksčiau, o darbuotojos dažnai vėdina ir dezinfekuoja patalpas bei laikosi kitų saugos reikalavimų. 

Pasak terminalo vadovės, aikštelėje esanti parduotuvė dirba iki 20 val., todėl pavalgyti dauguma vairuotojų spėja. Dėl vairuotojų patogumo ir žmonių saugumo R. Simanavičienė svarsto galimybę atidaryti parduotuvę „ant ratų“, kuri veiktų ilgiau negu iki 20 val. 

Sprendžia problemą 

Kybartiečiams susidariusią situaciją padeda spręsti Vilkaviškio rajono savivaldybės meras Algirdas Neiberka. 

„Didžiausia problema ta, kad sunkvežimių vairuotojai važiuoja per Lietuvą be policijos palydos. Norėdamas išspręsti susidariusią situaciją kreipiausi į Vidaus reikalų ministerijos viceministrą, bet mums buvo paaiškinta, kad visoje Europoje vairuotojai važiuoja be konvojaus palydos“, – kalbėjo A. Neiberka. Savivaldybės vadovas dėl šios problemos raštu kreipėsi į Valstybės ekstremalių situacijų centrą, bet atsakymo dar nebuvo gavęs. 

Pasak mero, vilkikų vairuotojai turėtų nepažeidinėti ir laikytis nustatytų taisyklių, o tai užtikrinti padės dažniau patruliuojantys policijos bei Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareigūnai. 

Meras ragina kybartiečius, kurie mato pažeidimus, skambinti skubios pagalbos numeriu 112 ir pranešti apie karantino nesilaikančius asmenis. 

Toma BIRŠTONĖ

Autorės nuotr. Šiuo metu vairuotojai laiką leidžia sunkvežimių kabinose.

Publikuota: „Santaka”, 2020-03-27.

lt_LTLietuvių kalba