Traukinio bėgiais – į šlovingą praeitį
Gruodžio 13 d. (penktadienį), 16 val., Kybartų bendruomenė kviečia į renginį miesto geležinkelio stoties salėje. Jo tema – „Traukinio bėgiais atgal – Kybartų geležinkelio stoties komplekso istorija 1857–2019 metais“.
Pranešimą skaitys Kauno technologijos universiteto paveldo studijų absolventė Irma Grigaitytė. Ji yra apsigynusi labai įdomų baigiamąjį bakalauro darbą apie Kybartų geležinkelio stoties komplekso istoriją. Lektorė pristatys pastatų architektūros ypatybes bei istorinę vertę turinčius geležinkelio stoties brėžinius, kurie nubraižyti dar carinės Rusijos valdymo laikotarpiu.
Kybartų geležinkelio stoties kompleksas statytas XIX a. viduryje, tiesiant Varšuvos–Sankt Peterburgo geležinkelio liniją su atkarpa Kaunas–Virbalis. Ši atkarpa buvo viena pirmųjų geležinkelio linijų Lietuvoje. Prancūzų architektų bei inžinierių suprojektuotas ir pastatytas kompleksas buvo įspūdingo dydžio, su išskirtomis funkcinėmis zonomis.
Istoriškai susiklostė, kad Rusijoje buvo naudojamos plačiosios geležinkelio vėžės, o Prūsijoje ir Vakarų Europoje – europinės vėžės, tad Kybartai buvo tarpinė stotis tarp šių dviejų imperijų, išvykstančių ir atvykstančių traukinių pasikeitimo centras. Būtent dėl šios priežasties keleivių rūmų pastatas buvo reprezentacinė caro stotis ir turėjo aukščiausios klasės stoties titulą.
Įkurtą prie pat imperijos sienos kompleksą sudarė ne tik geležinkeliui aptarnauti, bet ir muitinės reikmėms bei prekių sandėliams, perkrovimui skirti pastatai.
Geležinkelio atsiradimas suteikė miestui svarbos, aplink kompleksą pradėjo kilti gyvenamieji ir ūkiniai pastatai, visuomeninės paskirties objektai. Bėgant metams keitėsi ne tik Kybartų miestas, bet ir geležinkelio stoties kompleksas. Kito pastatai, jų paskirtis. Iki mūsų dienų išliko 13 komplekso objektų.
Apie tai ir bus kalbama I. Grigaitytės pranešime. Jo pasiklausyti kviečiami visi, kuriems įdomi ši istorija. Renginyje koncertuos Vilkaviškio muzikos mokyklos auklėtiniai.
„Santakos“ inf.
Publikuota: „Santaka“, 2019-11-29.