Pėsčiųjų tiltas – ne kiekvieno jėgoms

Kybartų geležinkelio stotyje virš traukinių bėgių pastatytas pėsčiųjų tiltas – įspūdingai ilgas. Ne ką trumpesnė istorija, apimanti kybartiečių prašymus ir geležinkeliečių planus pagerinti jo bei pervažos J. Basanavičiaus gatvėje būklę. Šį pavasarį turėję pajudėti pervažos tvarkymo darbai dar nepradėti, nes visi remonto planai gali būti koreguojami dėl karo Ukrainoje.

Iki perono – kliūčių ruožu 

Prie Kybartų geležinkelio stoties infrastruktūros temos šįsyk sugrąžino skaitytojos skambutis. Moteris išdėstė, kokį didelį nepatogumą patiria keleiviai, susiruošę važiuoti traukiniu. 

„Kad įsėsčiau į traukinį, pirmiausia turiu užlipti ant pėsčiųjų tilto, paskui nulipti. Laiptai aukšti, o aš vaikštau pasiremdama lazdomis. Kiekvieną sykį būna tikrai sunku. Ir kitiems senyviems ar ligotiems keleiviams, kad ir be lazdų, lipti tais laiptais nėra lengva. Pagalvokite, kaip jais užlipti žmonėms su mažais vaikais ar su kūdikiais vežimėliuose? Juk ne visi mašinomis važinėja, gyventojai nori ir traukiniais naudotis. O lengvesnio kelio tokiems keleiviams patekti į stotį nėra, – kalbėjo kybartietė. – „Santakoje“ paskaičiau apie Vilkaviškio katedroje įrengtą laiptų keltuvą. Sakau, gal ir Kybartuose kas tokį padarytų, kad sunkiai judantiems žmonėms nereikėtų kamuotis su tais laiptais?“ 

Kybartų seniūnas Romas Šunokas patikslino, kad į pačią traukinių stotį pėsčiomis galima patekti einant minėtu tiltu arba kertant geležinkelį vienoje iš dviejų pervažų. Žmogui, bandančiam išvengti pėsčiųjų tilto, kelias stipriai pailgėja, dėl to neįgaliajam ar garbaus amžiaus senjorui tai irgi nei patogu, nei paprasta. 

Pradėjus gilintis į kybartietės iškeltą problemą tenka prisiminti ir apverktiną geležinkelio pervažos J. Basanavičiaus gatvėje būklę. Pasak R. Šunoko, su neįgaliojo vežimėliu judančiam žmogui vienam laviruojant tarp duobių pervažiuoti per tokią pervažą, kokia ji yra šiuo metu, tikrai labai sudėtinga. 

Ir pervažos, ir pėsčiųjų tiltas priklauso akcinei bendrovei „Lietuvos geležinkeliai“. Niekas kitas šiose valdose negali daryti jokių patobulinimų, net jeigu ir atsirastų dosnių labdarių. 

R. Šunokas taip pat priminė, kad akcinės bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ jau seniai ir ne kartą buvo prašyta jai priklausantį pėsčiųjų tiltą uždengti. To reikėtų dėl juo einančių žmonių ir dėl pačios geležinkelio stoties teritorijos saugumo. „Užtektų tik paaukštinti tilto bortus ir problemų neliktų. Jie užstotų ir nuolat viršuje pučiantį stiprų vėją“, – dar 2017 m. vasarą kalbėdamas su žurnalistais svarstė Kybartų seniūnas. 

Dabar jis atkreipė dėmesį ir į asfalto dangą ant pėsčiųjų tilto – ši jau duobėta. „Tiltui reikia stipraus remonto“, – apibendrino R. Šunokas. 

Seniūnas taip pat ne kartą viešai kalbėjo ir „Lietuvos geležinkeliams“ nuolat primindavo apie itin prastą geležinkelio pervažos J. Basanavičiaus gatvėje, magistraliniame kelyje Marijampolė – Kybartai – Kaliningradas, būklę. 

Pėsčiųjų tiltas priklauso AB „Lietuvos geležinkeliai“. Niekas kitas šiose valdose negali daryti jokių patobulinimų.

Terminai ateina ir praeina 

2019 m. rudenį, remdamiesi AB „Lietuvos geležinkeliai“ Komunikacijos departamento informacija rašėme, kad „šiuo metu yra parengtas ir derinamas Kybartų geležinkelio stoties iešmų ir pervažos J. Basanavičiaus gatvėje paprastojo remonto projektas. Jis yra pakankamai sudėtingas, didelės apimties ir reikalaujantis daug lėšų. Atsižvelgdami į užtrunkančias pirkimo procedūras bei projekto darbų apimtis, planuojame, kad projektas bus pradėtas įgyvendinti 2020 metų ketvirtame ketvirtyje ir užbaigtas per 2021 m. pirmą pusmetį.“ 

Praeitą lapkritį iš geležinkeliečių gautoje informacijoje terminai buvo pastūmėti: „Remonto darbus planuojama pradėti 2022 m. antrąjį ketvirtį ir atlikti iki 2022 m. pabaigos.“ 

Teiraudamiesi, kokia situacija yra dabar, kai jau prasidėjo šių metų antrasis ketvirtis, „Lietuvos geležinkeliams“ taip pat perdavėme ir neįgalios kybartietės prašymą dėl laiptų keltuvo. 

Prie atramų būtų liftai 

Komunikacijos paslaugas bendrovei teikiantis partneris Gediminas Petrauskas informavo, kad pėsčiųjų viadukus eksploatuoja „Lietuvos geležinkelių“ grupei priklausanti „LTG Infra“. 

„2020 m. inicijavome Pėsčiųjų tiltų renovavimo programą, kuri apima visų 11 „LTG Infra“ eksploatuojamų pėsčiųjų viadukų techninę ekspertizę, o pagal gautas ekspertizės išvadas – techninių projektų parengimą ir rangos darbų atlikimą. Visų viadukų vertinimo tikslas yra pritaikyti juos specialiųjų poreikių turintiems asmenims, – informavo bendrovės atstovas. – Kybartų pėsčiųjų viadukas patenka tarp prioritetinių statinių. Jo atnaujinimas ir pritaikymas specialiųjų poreikių turintiems asmenims yra pirmajame projektavimo ir rangos etape. Techniniai ekspertai ir projektuotojas pateikė projektinius sprendinius įrengti liftus šalia esamų atramų patekti ant viaduko ir į peronus. Toks viaduko rekonstrukcijos sprendinys, neįtakojantis viaduko esamo stabilumo, sykiu užtikrina ir patogesnį keleivių naudojimąsi juo, ir atitiktį Europos Komisijos reglamento reikalavimams.“ 

Kaip teigė Gediminas Petrauskas, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas inicijavo ne tik viadukų atnaujinimą, bet ir projektą „Maršruto be kliūčių priemonių įrengimas stočių teritorijose“. Juo didinamas prieinamumas stočių teritorijose. Šiam tikslui pasiekti jau parengtas ir patvirtintas remonto darbų projektas, pagal kurį rangos darbai bus atliekami 2023 m. 

Komentuodamas situacijas dėl šiemet planuoto atlikti, bet kol kas dar nepradėto geležinkelio pervažos J. Basanavičiaus gatvėje remonto ir dėl pėsčiųjų viaduko atnaujinimo G. Petrauskas pabrėžė, kad 2022 m. dėl nutraukto krovinių tranzito iš Baltarusijos, karo Ukrainoje ir įvestų sankcijų, sumažėjusių tranzitinių srautų į Kaliningradą „Lietuvos geležinkeliai“ gabens mažiau krovinių, mažės bendrovės pajamos. Tad dėl pasikeitusios geopolitinės situacijos šiuo metu yra peržiūrimos investicijos į infrastruktūros projektus bei planuota remontų programa. 

Siūlė perimti 

„Lietuvos geležinkeliai“ prieš kelerius metus buvo keipęsi į Vilkaviškio rajono savivaldybę, siūlydami jai perimti Kybartų geležinkelio stoties pėsčiųjų tiltą. Savo ruožtu Savivaldybė tada paprašė informacijos dėl finansinių dalykų, pvz., kiek kainuoja tilto priežiūra ir pan. Galima sakyti, kad anuomet šis reikalas sustojo abiem pusėms žengus po pirmąjį žingsnį. 

Dabar rajono meras Algirdas Neiberka sakė, kad dėl pėsčiųjų tilto perėmimo Savivaldybė pradėtų svarstyti tik tuomet, kai objektas būtų kapitaliai suremontuotas, techniškai atnaujintas. Net ir tada pirmiausia reikėtų labai gerai įvertinti finansines, technines galimybes eksploatuoti šį neeilinį statinį.

Renata VITKAUSKIENĖ

Autorės nuotr. 1996 m. statant pėsčiųjų tiltą-viaduką nebuvo galvota, kaip juo naudosis senjorai, neįgalieji, keleiviai su kūdikiais.

Publikuota: „Santaka”, 2022-04-29.

lt_LTLietuvių kalba