Sveikos gyvensenos ugdymas gimnazijoje

Kybartų Kristijono Donelaičio gimnazijoje jau ne vieni metai įgyvendinamas tęstinis projektas „Sveikata – teisingas požiūris“. Į jo veiklų planavimą, įgyvendinimą aktyviai įsitraukia švietimo įstaigos bendruomenė.

Sveiko gyvenimo įpročių ugdymas nuo pat vaikystės yra bene pats svarbiausias sveikatos stiprinimo veiksnys, nes žinios, geri įgūdžiai bei pavyzdžiai yra reikalingi tam, kad galėtume įvertinti ir išsiugdyti teigiamas nuostatas, pajusti atsakomybę už savo sveikatą. Rūpintis sveikata žmogui dera visą gyvenimą. Šiais laikais vis labiau pabrėžiamas sveikos gyvensenos bei sveikatos ryšys, manoma, kad individų atsakomybė už savo pačių sveikatą ir gerą savijautą didėja. Todėl sveikos mitybos įpročių ugdymas bei fizinio aktyvumo skatinimas turi būti vykdomas ir šeimoje, ir mokykloje. Labai svarbu, kad būtent mokiniai suprastų, kaip tarpusavyje yra susiję mityba, fizinis aktyvumas ir sveikata. 

Nuo 2008 m. Kybartų Kristijono Donelaičio gimnazijos socialinė pedagogė Žavinta Galinaitienė dalyvauja Vilkaviškio rajono visuomenės sveikatos rėmimo programoje su tęstiniu projektu „Sveikata – teisingas požiūris“, kuriam vykdyti planuojamos įvairios fizinio aktyvumo, sveikos gyvensenos, psichikos sveikatos ir kitos prevencinės veiklos. Veiklas suplanuoti ir įgyvendinti padeda gimnazijoje dirbantys dalykų mokytojai. 

Bendradarbiaudamos su Kybartų vaikų lopšelio-darželio „Kregždutė“ bendruomene rugsėjo 16 d. gimnazijos psichologė Ieva Garnelytė ir socialinė pedagogė Žavinta Galinaitienė organizavo renginį „Kaip atpažinti savo emocijas kūne ir mintyse“. Ugdytiniai kartu su auklėtojomis praktinių žaidybinių užsiėmimų metu mokėsi geriau pažinti, teisingai reikšti bei suvokti savo emocijas ir jausmus, šoko linksmus šokius. 

Stiprinant psichinę sveikatą svarbu pažinti savo emocijas ir mokėti jas atpažinti bei valdyti. Siekiant šio tikslo buvo skaitoma paskaita mokiniams „Emocijos. Emocijų atpažinimas ir valdymas“. Gimnazistai per paskaitą gilinosi į emocijų atpažinimą, jų valdymą. Sužinojo, kad visos emocijos yra reikalingos, tik vienas galime parodyti, o kitas reikia išmokti suvaldyti. Mokiniai dalyvavo fotografijų konkurse „Emocijų raiška mano kasdienybėje“. Buvo mokomasi atpažinti emocijas kūne ir veido išraiškoje. 

Dalyvaudami šiame projekte gimnazistai kasmet prisijungia ir prie Europos sporto savaitės. Per šią savaitę I ir II klasių mokiniams fizinio ugdymo pamokos būna šiek tiek kitokios. Per jas mokytojai Aurelijus Viliušas ir Gintaras Gražulis su mokiniais žaidžia judriuosius žaidimus, ugdydami jų fizinį aktyvumą ir bendradarbiavimą. 

Per šią savaitę mokiniams buvo pasiūlyta sudaryti 10 tūkst. žingsnių žemėlapio maršrutą. Jais mokiniai pasidalijo su bendruomenės nariais. 

Lapkričio 16 d. gimnazistai įsitraukė į tolerancijos miesto kūrimą, kadangi šių metų Tolerancijos dienos simbolis buvo Tolerancijos miestas. Mokiniai, padedami etikos mokytojos Agnės Nacevičienės, ugdė tolerantiškumo, pakantumo, pagarbos kitų žmonių nuomonei ir įsitikinimams kompetencijas. 

Lapkričio 29 d. I klasių mokiniai su savo šeimos nariais buvo pakviesti dalyvauti šeimų viktorinoje „Sveikata – geriausia dovana“. Nuotoliniu būdu šeimas pakvietėme susirungti „Kahoot“ žaidime, kuriame jų laukė 20 klausimų, susijusių su sveika gyvensena. Džiugu, kad į viktoriną aktyviai įsitraukė Ia klasės mokinių šeimos, kurios parodė turinčios labai daug žinių apie sveiką mitybą, fizinį aktyvumą ir žalingų įpročių žalą. Atlikdami kūrybinę užduotį šeimų nariai lavino kūrybiškumą. Pagal pasaką „Ropė“ visi kūrė šiuolaikišką pasaką, atspindinčią sveikos gyvensenos principus. 

Minint AIDS dieną gimnazistai buvo pakviesti dalyvauti viktorinoje, kurioje gavo aktualios informacijos apie šios ligos požymius, prevencijos priemones bei statistiką. Sužinojo, kad liga yra nepagydoma, tačiau vartojant vaistus gali būti kontroliuojama. Mokiniai aktyviai dalyvavo viktorinoje, kurioje atsakinėjo į klausimus AIDS tema. 

Gruodžio 10 d. gimnazijoje įvyko baigiamasis projekto renginys – „Sveikuoliško deserto“ konkursas, kuriame dalyvavo mokiniai ir kiti bendruomenės nariai. Mokiniai desertus gamino namuose, juos filmavo, filmukus siuntė biologijos mokytojai Rimutei Lazdauskienei, o bendruomenės nariai savo pagamintus desertus degustavo gimnazijoje. Komisijai teko užduotis išrinkti sveikiausią desertą, kuris turėjo atitikti reikalavimus dėl sudėties, skonio, išvaizdos. Sveikiausiu desertu išrinkti „Energijos pilni rutuliukai“. Pagrindinį prizą – J. Oliverio knygą „Jamie gamina itališkai“ – laimėjo valgyklos darbuotoja D. Šalčiūnienė, pagaminusi želė tortą. 

Džiaugiamės, kad kasmet pavyksta laimėti finansavimą projektui. Visuose renginiuose mokiniai ir kiti gimnazijos bendruomenės nariai buvo apdovanoti padėkos raštais, atminimo dovanėlėmis su gimnazijos logotipu. Savo ruožtu tariu ačiū visai bendruomenei, įsitraukiančiai į veiklas. 

Šiandienis kontekstas vis labiau įgalina žvelgti į save, savo fizinę ir psichinę būseną. Džiugu, kad šio projekto veiklomis vis labiau artėjame prie asmeninės atsakomybės rūpintis savimi, taip kuriant sąlygas visuomenės kaitai. 

Žavinta GALINAITIENĖ 
Kybartų Kristijono Donelaičio gimnazijos socialinė pedagogė, projekto koordinatorė 

Domo MAŽEIKOS nuotr. Mokiniai dalyvavo fotografijų konkurse „Emocijų raiška mano kasdienybėje“.

Publikuota: „Santaka”, 2021-12-28.

lt_LTLietuvių kalba